Mindfulness alebo všímavosť v koučingu

mindfulness-procrastinationjpgSom "mindful coach"
/alebo aj tom, že som všímavá koučka/ 

„Buďte každý deň nejaký čas o samote..“ — Dalajláma


Ak práve teraz čítate tento blog, tak zrejme hľadáte spôsob, ako by ste mohli vniesť do svojho života viac radosti a spokojnosti. Možno sa nachádzate v náročnej situácii, čelíte stresu alebo nejakému ťažkému rozhodnutiu. Alebo sa len cítite dlhodobo nespokojní a neviete, čo je potrebné zmeniť.
Práve mindfulness /v preklade všímavosť/ je v klinickej psychológii a psychiatrii považovaný ako užitočný nástroj na zvládanie rôznych duševných ťažkostí, ako je stres, poruchy spánku, úzkosť, depresia, či dokonca závislosť od drog.

Koncept mindfulness je v dnešnej dobe celkom populárny, pretože sa stále častejšie využíva v psychológii. Ale nie je to žiadna novinka. Metóda v sebe spája prvky meditácie z hinduizmu, budhizmu a cvičenia jógy. O popularitu sa najviac postaral, paradoxne abslovent MIT /Massachusetts Institute of Technology/, Jon Kabat-Zinn. Tak som sa k mindfulness dostala aj ja, že som pred pár rokmi náhodou natrafila na jeho knihu Full Catastrophe Living. Celý koncept ma zaujal natoľko, že som začala niektoré cvičenia sama skúšať na sebe. Neskôr som sa dostala aj k MBSR programu. /Mindfulness Based Stress Reduction Programme/. 

Čo to teda je mindfulness? Je to stav mysle, byť tu a teraz vedome v prítomnosti. Svoju pozornosť aktívne zameriavame na prítomnosť. Všímame si svoje pocity, myšlienky a vnemy. Snažíme sa pritom ostať bez predsudkov. Vedome dýchame. V čom spočíva tajomstvo? Každý, kto niekedy skúšal meditovať vie, aké je ťažké nemyslieť na nič. Myšlienky víria hlavou stále viac, čím viac chceme mať prázdnu myseľ.
Mindfulness je výborná technika práve v tom, že to vôbec nie je to isté ako meditácia. Tým, že sa zameriame na svoj dych, aktuálne telesné pocity a momentálne emócie, nezamotáme sa do kruhu zbytočných myšlienok. Nečvachtáme sa v spleti našich reakcií.   Nereagujeme bezhlavo. Pozorujeme naše myšlienky a láskavo ich odsúvame. Všímame si, čo sa skrýva za našimi pocitmi, aké sú naše vnemy a prečo sa cítime tak, ako sa práve cítime. 

Mindfulness a koučing.
Všimla som si u viacerých klientov, že sa často pasujú s obavami. Buď sú úzkostliví, príliš sa boja budúcnosti, alebo majú sklony k sebaľútosti a často sa boria s výčitkami, lebo sa vracajú do minulosti. To im bráni v nachádzaní efektívnych riešení problémov. Hlavy majú preplnené emóciami a myšlienkami a nevedia ako s nimi naložiť. Lebo ich častokrát na konci dňa nevedia ani presne identifikovať. Ľudia trávia málo času sami. Sami so sebou. 

Veľa manažérov, alebo vyťažených ľudí nedokáže oddychovať. Hlava im ide na 100 percent, aj keď by už chceli odpočívať. Nevedia si tak plnohodnotne užiť čas so svojimi blízkymi. A práve preto mi dáva zmysel venovať sa vedomému dýchaniu a sprítomňovaniu sa u klientov.

Základným problémom u ľudí býva, že nekonajú. Vedia, čo majú robiť, ale nerobia to. Takže prokrastinujú, presúvajú svoje rozhodnutia na inokedy.  Namiesto toho, aby sa ponorili do svojej mysle a pýtali sa sami seba, čo je za tým? Prečo robím to, čo robím? Prečo sa cítim, tak ako sa cítim? Až keď nájdu príčinu svojej ne-aktivity, tú prvotnú myšlienku, môžu niečo zmeniť. To sa dá jedine tak, že si vedome začneme všímať, aký pocit sa skrýva za myšlienkami a čo nás podnecuje konať. Aj toto je všímavosť.

Využívam mindfulness techniky v koučingu pomerne často a vidím v tom veľký potenciál a zatiaľ mám iba pozitívne reakcie. Dá sa to aj s manžérmi. Nádych, výdych a uvedomujeme si, čo cítime. Uprostred bežného rušného dňa stačí aj minúta pre seba. A postupne praxou získavame nadhľad, neregujeme zbrklo, nenakričíme na kolegu. Sme nad vecou a náš pohľad na problém je zrazu "crystal clear". 

Ak máte záujem, rada sa s vami stretnem a ukážeme si pár techník. Niektoré trvajú naozaj len pár minút a dajú sa zaradiť do každodennej rutiny.

Autor: Jaroslava Bernáthová